{"id":516,"date":"2023-11-23T11:08:00","date_gmt":"2023-11-23T10:08:00","guid":{"rendered":"https:\/\/celecta.no\/?p=516"},"modified":"2024-04-11T12:34:16","modified_gmt":"2024-04-11T10:34:16","slug":"fra-ide-til-vellykket-virksomhet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/celecta.no\/fra-ide-til-vellykket-virksomhet\/","title":{"rendered":"Fra id\u00e9 til vellykket virksomhet"},"content":{"rendered":"\n

Svenn har g\u00e5tt fra \u00e5 v\u00e6re en id\u00e9 om et timef\u00f8ringssystem internt i 2012, til \u00e5 bli et innovativt og komplett styringssystem for sm\u00e5 h\u00e5ndverksbedrifter. Det inneholder funksjoner for timef\u00f8ring, kvalitetssikring, HMS, sjekklister, prosjektplanlegging og mye mer – alt en h\u00e5ndverker har behov for. Dette bidrar til \u00e5 gj\u00f8re sm\u00e5 h\u00e5ndverkere mer l\u00f8nnsomme, samtidig som de oppfyller alle lovp\u00e5lagte krav. <\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Over en kaffekopp med Tor og Alf ble det bestemt at forretningsutvikler Christopher Krohn skulle bli med p\u00e5 denne reisen. Ideen var god og de visste at dette var et bra produkt, men Svenn trengte hjelp til \u00e5 flytte selskapet i riktig retning og tjene penger p\u00e5 produktet.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Kommersielt fokus<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Tor og Alf kj\u00f8rte et kompromissl\u00f8st fokus p\u00e5 den kommersielle siden av \u00e5 drive butikk, og satte et krav om ukentlige rapporteringer med m\u00e5ltall. Dette ga et overblikk p\u00e5 hva som fungerte bra og hva som fungerte d\u00e5rlig. P\u00e5 denne m\u00e5ten fikk de fanget opp forbedringsomr\u00e5der de kunne jobbe med. <\/p>\n\n\n\n

\n

Den rapporten var mye av fundamentet til suksessen Svenn har hatt i markedet. Den ga oss retning og tvang oss til \u00e5 prioritere tiden v\u00e5r p\u00e5 de tingene som ville flytte selskapet i riktig retning. Til \u00e5 bruke ressurser p\u00e5 de riktige markedsf\u00f8ringstiltakene og ha et kompromissl\u00f8st fokus p\u00e5 at salgstallene skulle opp, uke for uke, m\u00e5ned for m\u00e5ned, sier Christopher Krohn. <\/p>\n<\/blockquote>\n\n\n\n

Ved \u00e5 bruke inntjente midler p\u00e5 markedsf\u00f8ring og investering i produktet, ble selskapet bygget opp stein for stein. <\/p>\n\n\n\n

Konvertering fra testbruker til salg<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Christopher Krohn p\u00e5peker videre at Tor og Alfs fokus p\u00e5 salgsprosessen var det som virkelig utgjorde en forskjell p\u00e5 bunnlinjen. De hadde allerede flere testbrukere, men utfordringen var \u00e5 f\u00f8lge opp de som ville pr\u00f8ve og fortelle dem hvordan Svenn kunne gj\u00f8re hverdagen deres enklere. N\u00e5 er Svenn et selskap med nytt team hvor Sondre Blaasmo er leder. <\/p>\n\n\n\n

\n

Sammen var de dynamitt, og etterhvert som salgsprosessen ble konkretisert s\u00e5 fikk ogs\u00e5 et nytt viktig KPI plass i ukesrapporten v\u00e5r: konvertering fra testbruker til salg.<\/p>\n<\/blockquote>\n\n\n\n

Fokuset p\u00e5 kommersielle m\u00e5ltall har helt klart v\u00e6rt en driver til omsetningsveksten Svenn har hatt, og det fortsetter \u00e5 v\u00e6re viktig den dag i dag, kombinert med kundetilfredshet og retention, forteller Krohn. <\/p>\n\n\n\n

Erfaringer<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 sp\u00f8rsm\u00e5l om hvilke erfaringer fra samarbeidet med Celecta som er med videre i sekken, er svaret fra Christopher klokkeklart:<\/p>\n\n\n\n