Fra idé til vellykket virksomhet

Svenn har gått fra å være en idé om et timeføringssystem internt i 2012, til å bli et innovativt og komplett styringssystem for små håndverksbedrifter. Det inneholder funksjoner for timeføring, kvalitetssikring, HMS, sjekklister, prosjektplanlegging og mye mer – alt en håndverker har behov for. Dette bidrar til å gjøre små håndverkere mer lønnsomme, samtidig som de oppfyller alle lovpålagte krav. 

Over en kaffekopp med Tor og Alf ble det bestemt at forretningsutvikler Christopher Krohn skulle bli med på denne reisen. Ideen var god og de visste at dette var et bra produkt, men Svenn trengte hjelp til å flytte selskapet i riktig retning og tjene penger på produktet. 

Kommersielt fokus

Tor og Alf kjørte et kompromissløst fokus på den kommersielle siden av å drive butikk, og satte et krav om ukentlige rapporteringer med måltall. Dette ga et overblikk på hva som fungerte bra og hva som fungerte dårlig. På denne måten fikk de fanget opp forbedringsområder de kunne jobbe med. 

Den rapporten var mye av fundamentet til suksessen Svenn har hatt i markedet. Den ga oss retning og tvang oss til å prioritere tiden vår på de tingene som ville flytte selskapet i riktig retning. Til å bruke ressurser på de riktige markedsføringstiltakene og ha et kompromissløst fokus på at salgstallene skulle opp, uke for uke, måned for måned, sier Christopher Krohn. 

Ved å bruke inntjente midler på markedsføring og investering i produktet, ble selskapet bygget opp stein for stein. 

Konvertering fra testbruker til salg

Christopher Krohn påpeker videre at Tor og Alfs fokus på salgsprosessen var det som virkelig utgjorde en forskjell på bunnlinjen. De hadde allerede flere testbrukere, men utfordringen var å følge opp de som ville prøve og fortelle dem hvordan Svenn kunne gjøre hverdagen deres enklere. Nå er Svenn et selskap med nytt team hvor Sondre Blaasmo er leder. 

Sammen var de dynamitt, og etterhvert som salgsprosessen ble konkretisert så fikk også et nytt viktig KPI plass i ukesrapporten vår: konvertering fra testbruker til salg.

Fokuset på kommersielle måltall har helt klart vært en driver til omsetningsveksten Svenn har hatt, og det fortsetter å være viktig den dag i dag, kombinert med kundetilfredshet og retention, forteller Krohn. 

Erfaringer

På spørsmål om hvilke erfaringer fra samarbeidet med Celecta som er med videre i sekken, er svaret fra Christopher klokkeklart:

  • Få kontroll på måltallene våre og følg dem opp ukentlig
  • Ha et kompromissløst fokus på salg og selg tidlig (selv når du er litt flau over det du tilbyr)

Selv om Tor og Alf fortsatt sitter på eiersiden i firmaet, er det i dag er det andre, dyktige folk som driver selskapet videre i riktig retning.

Ønsker du komme i kontakt med Celecta angående din bedrift?

Kontakt Celecta